scape room infantils per jugar a casa:
El format de "SCAPE ROOM" l'utilitzem per els GRANS, ja que està basat en desenvolupar les habilitats mentals per a solucionar enigmes i problemes, tot posant en joc la creativitat i el pensament crític. Els jocs d’escape en nois potencien la memòria, el raonament, les habilitats per comunicar-se i per treballar en equip.
Per crear un escape room pels nens a casa, hauràs de tenir en compte els passos següents:
1. el lloc
2. la història
3. els enigmes
4. la seqüència
5. el game master
6. l'assaig general
el lloc :
Primer de tot hem d'organitzar l'espai: saber quins espais de casa volem utilitzar i quins no. Podeu construir l'escape dins una habitació, però és més divertit si els participants disposen de més espais per anar descobrint i encertant tots els enigmes que els hi posarem. Això si, a les cambres que no vulgueu que entrin els hi podeu enganxar a les portes unes creus vermelles o negres fetes amb cinta aïllant i un rètol que posi Prohibit el pas.
Tanmateix en els llocs de la casa on juguin podeu posar-los noms a les portes per tal de fer el joc més immersiu.Segons la temàtica de l'escape haureu de pensar en diferents escenaris.
L'ambientació temàtica és una peça clau per l'èxit del joc. Podeu aconseguir diferents articles segons la temàtica que escolliu: antic Egipte, un laboratori, una casa abandonada, una presó, un hospital tancat, etc.
També a l'arribada pot haver-hi poca llum i facilitar a cada participant d'una llanterna. Això farà el joc super misteriós i als nens els hi encantarà!!
la història:
Totes les històries han de comptar amb el relat d'un repte o objectiu que els participants han d'aconseguir.
El game master ha de fer arribar als participants aquest relat. Ho pot fer de diferents maneres:
- disfressat d'acord amb la temàtica del joc i llegir davant seu el guió elaborat
- enviar als participants un vídeo o missatge escrit als mòbils amb el guió
- mitjançant un walkie-talkie, enviar el missatge al grup que evidentment disposaran de l'altre walkie, etc...
Les temàtiques poden ser de diversos tipus:
HISTÒRIQUES
La inspiració en les civilitzacions antigues (Egipte, Asteques, Samurais) o en els conflictes bèl·lics del passat (com la segona Guerra Mundial) per a crear aventures o missions atreuen l'atenció dels escapistes més curiosos, per exemple:
- sou un grup d'arqueòlegs i heu quedat tancats en una sala d'una piràmide recentment descoberta. Només us queden seixanta minuts per que s’acabi l’oxigen de la sala...
- sou de la resistència francesa i us infiltreu en les files de l'exèrcit alemany per a robar la màquina Enigma que utilitzen aquests per a encriptar missatges. Podreu sortir sense que us descobreixin?
- heu estat capturats i us trobeu atrapats en un tren en el qual viatja el líder d'un grup terrorista. Es reunirà amb el líder d'una altra nació. Si signen un acord, les conseqüències seran desoladores a nivell mundial. Heu de descobrir les coordenades de la trobada, compartir-les amb el FBI i escapar.
FUTURISTES
Si en el passat és possible trobar inspiració, la imaginació també pot donar-nos centenars d'idees per a crear una història emmarcada en el futur. Per exemple:
- una invasió extraterrestre
- un atac zombie
- un viatge especial a Mart, etc.
Mafiosos, emperadors del Llunyà Orient, inquisidors, súper herois, intel·ligència artificial… La llista de móns i personatges que pots utilitzar en el teu scape room casolà és inacabable
AVENTURA
Les partides d'scape room amb temàtica d'aventura es basen en històries on, en general, es gira al voltant d’un objectiu com:
- trobar el mapa d'un tresor,
- aconsseguir l'antídot d'una epidèmia viral
- desactivar una bomba.
RECERQUES
Si voleu viure una experiència que estigui plena d’enigmes i puzles, on heu de portar la intel·ligència i raonament lògic al màxim nivell? Us recomanem decantar-vos per les temàtiques de recerques policíaques (o periodístiques).
I és que aquestes partides tenen un objectiu en comú:
- descobrir la identitat d'un assassí
- atrapar un lladre, un narcotraficant o de qualsevol malfactor que mereixi ser atrapat per la justícia.
HISTÒRIES LITERÀRIES O DE CINEMA
Podem fer jocs basats en Harry Potter, Alicia en el país de les meravelles, Dorian Gray, Sherlock Holmes, etc
TERROR
Aquesta temàtica, més adient per adolescents,sens dubte és pels que els hi agradi:
- els fantasmes, monstres, assassins, ninots diabòlics
- les sessions d’ouija, les cases abandonades
- castells encantats, soterranis, etc.
En definitiva escapar d’algun d’aquests llocs, només és per els més valents!!!
els enigmes:

la història:
El game master ha de fer arribar als participants aquest relat. Ho pot fer de diferents maneres:
- disfressat d'acord amb la temàtica del joc i llegir davant seu el guió elaborat
- enviar als participants un vídeo o missatge escrit als mòbils amb el guió
- mitjançant un walkie-talkie, enviar el missatge al grup que evidentment disposaran de l'altre walkie, etc...
Les temàtiques poden ser de diversos tipus:
HISTÒRIQUES
La inspiració en les civilitzacions antigues (Egipte, Asteques, Samurais) o en els conflictes bèl·lics del passat (com la segona Guerra Mundial) per a crear aventures o missions atreuen l'atenció dels escapistes més curiosos, per exemple:
- sou un grup d'arqueòlegs i heu quedat tancats en una sala d'una piràmide recentment descoberta. Només us queden seixanta minuts per que s’acabi l’oxigen de la sala...
- sou de la resistència francesa i us infiltreu en les files de l'exèrcit alemany per a robar la màquina Enigma que utilitzen aquests per a encriptar missatges. Podreu sortir sense que us descobreixin?
- heu estat capturats i us trobeu atrapats en un tren en el qual viatja el líder d'un grup terrorista. Es reunirà amb el líder d'una altra nació. Si signen un acord, les conseqüències seran desoladores a nivell mundial. Heu de descobrir les coordenades de la trobada, compartir-les amb el FBI i escapar.
FUTURISTES
Si en el passat és possible trobar inspiració, la imaginació també pot donar-nos centenars d'idees per a crear una història emmarcada en el futur. Per exemple:
- una invasió extraterrestre
- un atac zombie
- un viatge especial a Mart, etc.
Mafiosos, emperadors del Llunyà Orient, inquisidors, súper herois, intel·ligència artificial… La llista de móns i personatges que pots utilitzar en el teu scape room casolà és inacabable
AVENTURA
Les partides d'scape room amb temàtica d'aventura es basen en històries on, en general, es gira al voltant d’un objectiu com:
- trobar el mapa d'un tresor,
- aconsseguir l'antídot d'una epidèmia viral
- desactivar una bomba.
RECERQUES
Si voleu viure una experiència que estigui plena d’enigmes i puzles, on heu de portar la intel·ligència i raonament lògic al màxim nivell? Us recomanem decantar-vos per les temàtiques de recerques policíaques (o periodístiques).
I és que aquestes partides tenen un objectiu en comú:
- descobrir la identitat d'un assassí
- atrapar un lladre, un narcotraficant o de qualsevol malfactor que mereixi ser atrapat per la justícia.
HISTÒRIES LITERÀRIES O DE CINEMA
Podem fer jocs basats en Harry Potter, Alicia en el país de les meravelles, Dorian Gray, Sherlock Holmes, etc
TERROR
Aquesta temàtica, més adient per adolescents,sens dubte és pels que els hi agradi:
- els fantasmes, monstres, assassins, ninots diabòlics
- les sessions d’ouija, les cases abandonades
- castells encantats, soterranis, etc.
En definitiva escapar d’algun d’aquests llocs, només és per els més valents!!!
els enigmes:
1- XIFRAT
Hi ha diferents rodes de símbols, cilindres amb anells de lletres i proves que pots usar per xifrar els codis i missatges de la prova. Pots utilitzar els codis egipcis, els codis del Cèsar, o els cercles superposats. També pots codificar un nom o un número clau en una sèrie d'anells que al alinear-se correctament mostra el missatge.
cercles superposats |
2- CODI MORSE
Els llenguatges i alfabets no convencionals també són molt útils per codificar les teves endevinalles. Una sèrie de punts i ratlles i un full amb el codi morse poden revelar la pista que tant necessiten els jugadors per seguir la seva aventura o missió.
3- TINTA INVISIBLE
Una altra forma d'amagar enigmes és fent-los invisibles. Qualsevol tipus de tècnica per crear tinta invisible podria servir-te. Preferiblement una tinta o sistema que et permeti repetir la prova contínuament. Recomanem aquests bolígrafs i aquestes llanternes de UV:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
4- ABECEDARI SECRET
L'abecedari en llengua de signes o una sèrie de símbols que es poguessin traduir al català, és força efectiu. És senzill trobar els símbols, traduir-los mitjançant una taula en un paper o un altre suport i ja tens la següent prova. Usa els abecedaris secrets segons la teva ambientació.
5- PROVES FÍSIQUES
Una petita prova física en un escape room no podria faltar, no tot és pensar. La coordinació física és una altra aptitud que es pot posar a prova. Travessar un petit túnel de quatre grapes o construir una columna perquè no s'enfonsi el sostre, poden ser proves ràpides i divertides que poden resultar molt efectives.
6- PUZZLE CLÀSSIC
Sempre pots recórrer a l'habitual puzzle que tinguis per casa i pintar-lo amb un esprai, escriure o dibuixar el teu enigma sobre aquestes peces de trencaclosques. Els jugadors hauran de reunir-les per un cop les tinguin totes, descobrir el missatge o prova que han de superar.
7- CRYPTEX
Podreu adquirir per internet amb molta facilitat el vostre cryptex per amagar a dins un tros de paper amb un enigma. És una altra manera molt efectiva per codificar les proves.
8- FILTRES DE LLUM
Podeu fer servir paper cel·lofana per fer una prova amb il·lusió òptica que amaga un missatge. Els jugadors poden trobar una llibreta amb textos escrits a mà en bolígraf blau i titllats amb un de vermell, completament il·legibles. Doncs aquí va la bomba, amb un paper de cel·lofana o làmina transparent de color vermell podràs llegir perfectament el missatge simplement superposant el paper sota de la làmina.
9- ENDEVINALLES
Una prova molt senzilla que es pot plantejar són les endevinalles populars i jugar amb la resposta. També un altre tipus de passatemps que es poden usar són les sopes de lletres, mots encreuats i jocs semblants. Tingues en compte que no han de ser molt complicats i que es puguin resoldre en 5 minuts com a màxim.
10- OBJECTES AMAGATS
Sempre pots amagar claus i altres objectes en compartiments secrets, dobles fons, caixes i fins i tot una motxilla. És una prova senzilla i sempre efectiva.
11- PORTES SECRETES
Per arribar a una altra sala pots crear una porta que estigui decorada igual que la paret o dins el mobiliari i que quan s'aconsegueixi obrir, es pugui arribar a descobrir una següent fase en la teva aventura.
12- BUSCANT OBJECTES o FORMES EN IMATGES
En un dibuix com una sèrie d'arbres amb les seves branques s'amaguen unes figures. Al observar amb una mica més d'atenció, començaràs a veure animals que es dibuixen a les branques dels arbres gràcies a que el cervell les reconstrueix mitjançant la teoria de psicologia anomenada Gestalt. Un gran recurs aquesta teoria.
13- ÀLGEBRA I PROVES MATEMÀTIQUES
Es pot obtenir una clau numèrica mitjançant una senzilla prova matemàtica mitjançant la suma, resta, multiplicació o divisió d'una sèrie de nombres. Podeu utilitzar la matèria que dónen a l'escola.
14- REFLEX
Recordeu que Da Vinci escrivia els seus textos a l'inrevés? Que els textos només es puguin llegir si fas servir un mirall mentre llegeixes el missatge d'esquena. Molt curiós i divertit.
15- OLORS I ALTRES SENTITS
Fes servir tots els sentits en el teu escape room. Podeu fer servir per exemple, olors per ambientar la sala amb una essència especial o usar els sentits com el tacte per palpar un símbol senzill. Aguditzant l'oïda per escoltar una psicofonia, etc.
16- TERMOCROMÁTICS
Podeu fer servir pintures amb propietats especials com les termocromátiques que cambien de color al aplicar calor o fred sobre aquesta. També existeixen pintures fotocromàtiques i hidrocromatiques que canvien amb la llum i a l'aigua respectivament.
17- FLUORESCENT
Pots crear tot un món, només apagant la llum i deixant actuar la pintura fluorescent, desvetllant així una constel·lació d'estrelles o una sèrie de missatges gargotejats a les parets que només són visibles un cop s'apagui la llum.
18- BOMBA
Aquest recurs és un dels més usats en els escape room, fins i tot hi ha sales senceres dedicades a aquesta prova, desactivar la bomba. Els jugadors troben una bomba i un compte enrere. Només tenen unes tenalles i les seves ments. Hauran tallar els cables necessaris perquè la bomba no esclati o si no ...
19- LABERINT
Es pot situar un laberint a la paret, els camins formen rails sobre els quals els jugadors han de desplaçar una maneta amb unes claus. Per arribar a treure la clau hauran de resoldre el laberint i recórrer-lo amb la major agilitat possible.
20- MISSATGE INCOMPLET
I per últim es pot utilitzar un diari imprès trencat a el qual li falta una de les peces i el missatge complet no es pot llegir. Quan s'aconsegueixi reunir totes les peces o connectar totes les parts podràs trobar el codi o missatge desitjat. Senzill i efectiu.